2012/09/22

The falling leaves drift by the window, the autumn leaves of red and gold


Mitä on syksy? Sitäkö, kun lehdet tippuu puista ja tulee kylmä? Vai sitä kun taivaalta sataa pisaroita enemmän kuin osataan laskea? Mahtaisikohan se olla synkkää ja harmaata, ruskeaa ja märkää? Onko se sitä kun on mutaa jokapuolella ja kaikilla on kumisaappaat jalassa? Mihin matkaa kaikki linnut ja minne menee hyönteiset? Miksi pimeä tulee niin aikaisin? Mistä se syksy sitten oikein tulee? Tuleeko se puun takaa vai tuon pienen pöheikön nurkasta? Voiko syksyllä enää leikkiä ollenkaan vai linnoittautuuko kaikki vaan sisälle kylmää ja sadetta pakoon? Onko syksy silloin, kun pitää pukea takkia ja villapaitaa toisensa perään ennen kuin uskaltaa astua aamulla ovesta ulos?


Mä olen sitä mieltä, että syksy on sitä, kun enää ei tule niin hurjistuttavan kuuma vaikka juoksee ja leikkii miten paljon. Se on sitä, kun tuuli puhaltaa niitä keltaisia lehtiä pitkin ja poikin teitä ja sitten mä voin jahdata niitä kunnes mammalla menee hermot. Ja syksyllä mamma vie mua aina metsään leikkimään, se on kivaa. Syksyllä voi luvan kanssa sotkea itsensä rapaan ja tuoksua koiralta. Mutta sitten joutuu aina pesulle, siitä mä en kauheesti tykkää. Syksyllä mä tykkään olla metsässä. Siellä on paljon hajuja ja jännää tekemistä. Eikä mun tartte pukea mitään takkeja päälle. Mä pärjään vallan mainiosti ihan omillani. Sade ei nyt oo niin kiva juttu, mutta niitä vesipisaroitakin on välillä kiva metsästää ja sade tuo ihan uusia jänniä tuoksuja nenään. Se myös virkistää. Mä en valitettavasti tiedä mistä syksy tulee, mutta tiedätkö sä? Entä mitä tulee syksyn jälkeen??

T. Mori

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoinnissa on otettu käyttöön kommenttien valvonta. Kommenttisi näytetään hyväksynnän jälkeen.